Leestijd 2 minuten
De wereld verandert snel en dat mobielĀ (zoek)verkeer toegenomen is, is waarschijnlijk voor niemand meer iets nieuws. Een logisch gevolg hiervan is het feit dat ook zoekmachines hieraan steeds meer waarde hechten. Bezoekers die op hun smartphone op een niet mobielvriendelijke website terechtkomen, zullen waarschijnlijk geen goede gebruikerservaring hebben.
Voor mobiel
Sinds eindĀ 2014 toont Google een aparte melding āvoor mobielā bij organische advertenties. Deze stap is een logisch gevolg vanuit de doelstelling van Google om gebruikers hetĀ best mogelijke zoekresultaat voor te schotelen. Websites krijgen het ākeurmerkā voor mobiel wanneer deze aan bepaalde richtlijnen voldoet.
Het gebruik vanĀ Flash is bijvoorbeeld niet gewenst. Verder is het belangrijk dat deĀ teksten goed leesbaar zijn zonder te moeten zoomen en moet de kans beperkt zijn dat mensen op verkeerde links klikken.
Webmastertools
Ook in Google Webmaster ToolsĀ is de mobiele bruikbaarheid opgenomen. Hier komen meldingen en waarschuwingen te staan wanneer de (mobiele) website niet voldoende voldoet aan de richtlijnen. Meldingen zoals
ā¢ Tikelementen te dicht op elkaar;
ā¢ Kleine lettergrootte;
ā¢ Viewport met vaste breedte,
worden getoond wanneer een website niet voldoende geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers.
Verminderde vindbaarheid = minder klanten
Websites die niet voldoen aan de richtlijnen voor mobiele seo zullen van april 2015 minder vaak en hoog getoond worden in de zoekresultaten en daardoor logischerwijs potentiƫle klanten mislopen.
āStarting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.ā
Het niet hebben van een mobiele, responsive of adaptive website is dusĀ geen optie meer, wetende dat het mobiele verkeer aan websites inmiddels opgelopen is tot soms wel meer dan 60%! Wil je weten of een website mobielvriendelijk is? Gebruik dan de tool die Google heeft ontwikkeld. Wil je weten hoe jouw website verder geoptimaliseerd is? Vraag dan nu de website SEO scan aan. Deze is volledig kosteloos en vrijblijvend.
Mocht je een niet mobielvriendelijkeĀ website hebben, wacht dan niet langer, want de groei en het belang van mobieleĀ gebruikers zal de komende tijd alleen maar toenemen!
Misschien vind je dit ook interessant:
ā¢ Gebruiksvriendelijkheid van je website; leren van de grote jongens
ā¢ Investeren in een mobiele website?